Sunday, April 21, 2019

Mata i tereny

Po nieco przydługim oczekiwaniu (na które już utyskiwałem) niecałe dwa tygodnie temu dotarła do mnie mata od Terrains4u. Zapakowana solidnie i bezpiecznie. W paczce od razu dodano poręczną tubę do przechowywania. Poniżej kilka ujęć z "unboxingu".

Less than two weeks ago I recived playing matt from terrains4u. I've complained it already. The package was solid and safe. There was a cardboard tube for storage purposes included. Here you have some shots of "unboxing".

Niestety zanim mata trafiła na stół musiała swoje poczekać. Dużo pracy i strajk nauczycieli (nie popieram) spowodowały, że nie miałem czasu by się nią zająć. Ponieważ w ostatnim czasie dorobiłem się także sadzarki do trawy elektrostatycznej, zanim rozwinąłem matę, miałem okazję dokończyć grupę terenów, nad którymi od pewnego czasu pracowałem. Były to: rzeka, most, dwie kryte strzechą chałupy i dwie stodoły oraz okopy dla kompanii piechoty wraz z zasiekami z drutu kolczastego.
Wreszcie znalazłem chwilę by ustawić blat i rozwinąć matę. Naprawdę robi świetne wrażenie. Trawka jest równa, podkład solidny, gąbczasty, elastyczny, wzmocniony siatką. W czasie oczekiwania między "unboxingiem" a faktycznymi oględzinami upłynął ponad tydzień. Mata znajdowała się w tubie ustawionej pionowo, zabezpieczona obustronnie folią bąbelkową. Tu mała uwaga z mojej strony. Mata ustawiona pionowo oddziałuje swoim ciężarem na dolną część, która ulega odkształceniu na skutek nierównomiernego oparcia o zwiniętą folię. Odkształcenia te widoczne są na zdjęciach. Wystarczy jednak przyłożyć odkształcenie np. lekką książką, (lub czasopismem - bez związku z aferą Rywina) aby po pewnym czasie wróciło do formy płaskiej. Odkształcenie powstało także wzdłuż wewnętrznej krawędzi, wokół której mata była zwinięta. Tam także lekkie obciążenie przyniosło dobre efekty. Mata rozłożona na stole bez obciążenia chyba też sama wróciłaby do pożądanego kształtu. Obecnie przechowuję matę pionowo, bez folii bąbelkowej wewnątrz i mam nadzieję, że odkształcenia nie powstaną. Jeśli jednak powstaną, oznaczać to będzie, że tubę należałoby przechowywać w pozycji poziomej. Na szczęście mam taką możliwość.

Generalnie jednak mata jest dość delikatna i nie należy jej obciążać zbyt ciężkimi przedmiotami, a już w żadnym wypadku nie opierać się na niej. Niestety popełniłem ten błąd i w macie powstało wyraźne wgniecenie od moich kłykci. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi szczoteczka. Głaskanie nią maty poprawiło jej wygląd w miejscu wgniecenia i mam przeczucie, ze za jakiś czas miejsce to będzie dla mnie nie do rozpoznania.

I had a lot of work and other stuff to do, so I had to wait with real probing of the mat. Meanwhile I've finished some new terrains - the bridge, pair of cottages and barns, some trenches and barbed wires.

At least, after week I had an occasion to set the mat. I gave all the terrain to my 6-year son and let him to put them on the mat with his own invention. 

The mat is really marvelous. Very even and thick grass mounted on spongy sheet, reinforced with special mesh makes the mat flexible and solid. During the period between reciving a package and setting the mat it was stored vertically in the tube. Unfortunately I've didnt removed the bubble wrap from the bottom of the tube. The mat has been deformed in this part, as you can see on the picture. But deformations seems to be impermanent. If you burden the bubble with light flat surface it will gain its proper shape soon. I think that the best way to storage is to keep mat in tube without bubble wrap. Let the edge lay freely on the capsule of the tube. If it will not prevent the mat from deformation, it would be necessary to store mat horizontally. I have such possibility, but it could be a problem to some users. You need to prevent mat from to intensive point pressure - like your own knuckles for example. I've made such mistake and had to restore the surface with toothbrush :)


Powyższe obserwacje mogłyby być zawarte w instrukcji użytkowania, której jednak producent do maty nie dołącza. Szkoda. Ogólnie jednak jakość produktu oceniam bardzo dobrze. Widziałem już taką matę na Polach Chwały i wiedziałem czego się spodziewać. Mata trawiasta od Terenów do Gier sprawi wielką radość każdemu fanowi wargamingu czy modelarzowi.

W przyszłości zamierzam zakupić co najmniej jeszcze jedną (może 120x160 cm?) a na pewno będę z nią jeszcze eksperymentował.

Generally I rate this may as the very good product! I've seen it before during the Fields of Glory in september 2018, so I Knew what I was waiting for. This product should please all wargamers and modellers also. The only thing that I can complain that there is no user manual delivered with mat. It should consist tips for storage and maintenance (parallel with the safety information maybe). 
I am going to buy another one terrains4u mat in the future. 


Po rozłożeniu maty powędrowały na nią niemal wszystkie moje tereny do PWS, które udostępniłem memu dziecku. Rozstawienie wioski, rzeki i dróg sprawiło mu wielką radość. Potem pobawiliśmy się na niej trochę "żołnierzykami", ale bez żadnych miarek, zasad czy kostek. Zdjęcia wyszły marne, ale robione trochę od niechcenia przy sztucznym świetle, bez lampy.

Rzeka wymaga jeszcze "wysiania trawy" i drobnych poprawek. Jak znajdę czas, zrobię więcej okopów (to jednak czasochłonna robota), zasieków i budynków. Potrzebny mi jeszcze kościół, cerkiew i dwór. Do realizacji zaplanowanej kampanii brakuje jeszcze tylko terenu podmokłego.

My son set almost all my terrains made for World War One project on the mat. He was very happy to set the river and village. Later We've "played with soldiers" ofcourse, but without dices and tape. Pictures are not too good. I am sorry, but it was a little dark. 

I need to make a marshes and all will be ready for my campaign. In the future I am planning further objects like churches (catholic and orthodox) and the manor. I need more trenches also.












3 comments:

  1. Cieszę się, że się podoba. Mam nadzieję, że niedługo będę mógł zamieścić jakiś raport z bitwy z tą matą.

    ReplyDelete
  2. A nice mat and a wonderful terrain, no doubt!

    ReplyDelete