Wednesday, February 6, 2019

Papierowe DBA - czwarta bitwa | Paper DBA

W czasie weekendu udało się nam zagrać z żoną w DBA. Była to okazja by wypróbować armię I/6 - wczesnych Beduinów. Było już późno i nie mieliśmy dobrego aparatu. Stąd zdjęcia zrobiłem telefonem mojej żony.

During last weekend we were able to play short DBA battle with my wife. It was an occasion to try I/6 Early Bedouins army, never used before. It was late and we hadn't a good camera, so I've made some photos with my wife's cell phone. 



Na środku pola bitwy pojawił się trudny teren - wydmy i trudne wzgórze. Szczególnie potrzebne Beduinom.
In the middle of the battlefield we have dunes and difficult hills. It was truly important for Bedouins. 


Jako dowódca Beduinów dążyłem do szybkiego zajęcia przeszkód terenowych, dających oparcie moim wojskom. Chciałem uniknac konfrontacji z egipskimi menfatami (ostrza) ale niestety byłem niekonsekwentny i szybko zapomniałem o tym słusznym założeniu.
As a Bedouin commander I was going to capture the difficult terrain as soon as possible, because I wanted to avoid confrontation with Egyptian menfat infantry (Blades). But soon... I become inconsequent and forgot about this wise strategy. 

Królowa Egiptu szybko zorientowała się, że wzgórza i wydmy są ważne i pchnęła swoich wojowników naprzeciwko mnie.
Egyptian Queen has quickly realized an importance of terrain and pushed her warriors straight against me. 


W rezultacie szybko doszło do zwarcia w niewielkiej dolince na środku. W najgorszym dla mnie punkcie...

As the result of Egyptian charge and my inconsequence  there were melee in the flat valley in the middle between hill and dunes. It was the worst place for my army...  

Starcie w tym miejscu natychmiast zaowocowało utrata dwóch podstawek Auxiliów... klęska zagląda mi w oczy...

No surprise... I lost two of my Auxilia stands and I saw a defeat on the horizon... 


Zacząłem nieco chaotycznie kombinować, co zaowocowało ucieczką harcowników. 

I started to contrive some tactic but in the result my Psiloi run away. 


Coraz mocniej dawali się we znaki egipscy łucznicy. Zdecydowanie straciłem inicjatywę, ale Królowa Egiptu także nie spieszyła się z zadaniem ostatecznego ciosu. 

Egyptian Bows became more and more annoying. Obviously I've lost initiative but Egyptian Queen didn't hurry with her Coup de grace too. 


Musiałem zagrać Va Banque i pozbyć się tych uciążliwych łuczników. 

I decided to play va banque and try to destroy those annoying bowmen.


Ale zamiast tego straciłem trzecią podstawkę. Co za pechowy rzut!

But instead... I've lost my third stand.... What a bad luck!


Egipcjanie naciskali z lekka na sypiącą się linię beduińskich dzikusów. Już tylko krok dzielił ich od zwycięstwa.

Egyptians pushed slightly on my falling desert tribes line. There was only one step from disaster.

 I oczywiście cios ten nadszedł ze strony łuczników. Udało im się zniszczyć podstawkę moich Auxiliów i tym samym wygrać bitwę.

And the final punch came from the Bows. They destroyed my 4th stand - the Auxilia. 

Świetnie bawiliśmy się przy tej bitwie. Była najbardziej emocjonująca z dotychczas rozegranych. Muszę jednak przyznać, że moje dowodzenie było fatalne. Pozwoliłem by moja piechota została zmiażdżoną przez Ostrza mojej żony. Nie powinienem się upierać przy utrzymywaniu ciągłości linii ale podzielić siły i obsadzić trudny teren pozostawiając dolinę pustą. Wątpię by Królowa Egiptu zdecydowała się na atak na mój obóz generalskimi lekkimi rydwanami.Ostatecznie Egipt nadal pozostaje niepokonany. Mam nadzieję, że jednak uda mi się pokonać ta armię bez uciekania się do Hyksosów...

We had a great fun with this battle. It was most exciting DBA game so far. However I must admit, that my commanding was terrible. I've let my troops to confrontation with my wife's Blades at the valley in the middle, wich had a catastrophic consequences. I shouldn't keep the line in the middle valley. It would be better to divide my forces between difficult terrains and left the valley empty. I wonder if Queen of Egypt would risk to attack my camp with general unit (LCH). I hope, I would be able to defeat Egyptians without using the Hyksos... someday.

2 comments: