Monday, September 17, 2018

Papierowe DBA

Mniej więcej w połowie grudnia 2017 roku wpadłem na pomysł by spróbować pobawić się "żołnierzykami" z moim pięcioletnim synem. Sam pamiętam, że gdy byłem w jego wieku w kioskach ukazał się zestaw kolekcjonerski żołnierzy z powstania kościuszkowskiego, który próbował malować mój ojciec (skończyło się na bardzo misternym pomalowaniu pasów na spodniach jednego krakusa i to chyba wyczerpało już zapał taty). Miałem też trochę własnych figurek (mowa o skali chyba większej niż 54 mm). Ale nie o tak odległej przeszłości miałem pisać... 

Jest taka strona: http://www.juniorgeneral.org/ Genialna! Znajdujemy tam tysiące mniej lub bardziej udanych figurek papierowych do "zabawy żołnierzykami" ale w konwencji typowo wargamingowej. Ponieważ od jakiegoś już czasu budowałem dla dziecka zabawki z kartonu (głównie domki i samochodziki ale też samoloty i ludziki), uznałem, że z żołnierzykami też warto spróbować. 
Podszedłem jednak do zadania na tyle poważnie, że postanowiłem sprawić przy okazji trochę frajdy także sobie... 

No i zacząłem szperać za jakąś "grą", do której można by użyć moje produkty gdy dziecko już pójdzie spać. Musiała być na tyle prosta by zasady bez większego wysiłku pojął ktoś kto jeszcze z wargamingiem nie miał do czynienia. Przyznaję, że miałem na myśli własną żonę...

Znalazłem jeden systemik Warstuff i przetłumaczyłem na polski. Bardzo fajna rzecz dla dzieci. Jak się dowiem w jaki sposób dodać do bloga pliki pdf to może nawet go tu podrzucę. Naściągałem masę darmowych zasad z lat 70. , 80. i 90. XX wieku. Oj ciężkie były do przebrnięcia. Ale trafiłem też na bardzo proste zasady do skali taktycznej w I wojnie światowej. To End All Wars został zaprojektowany z myślą o figurkach papierowych pobieranych właśnie z juniorgenerala. 

Jeśli zaglądniecie na stronę projektu nie dajcie się nabrać. Nie został on przeniesiony na żadną stronę "pkgames". Pliki nadal są do pobrania w odpowiedniej zakładce tylko na dole. Znajdziemy tam zasady podstawowe, dodatek o artylerii i gazach bojowych, scenariusze i kampanie a nawet figurki do wydrukowania. Trzeba przyznać, że całkiem nieźle jak na darmowy projekt. 

Zasady podstawowe przetłumaczyłem na polski i poinformowałem nawet autora. I znowu... jak się dowiem jak podpiąć plik pdf pod bloga - podepnę go tutaj.  Tym systemem miałem się zając już na poważnie, ale to jeszcze nie było to. 

W końcu trafiłem na to czego szukałem - De Bellis Antiquitatis. Zasady do wersji 2.2 dostępne za darmo w internecie. Do tego szeroki wybór gotowych armii do wydrukowania na juniorgenerale. Niczego więcej nie potrzebowałem! 

figurki kartonowe 15 mm


armia I/2 b Early Egyptians

w zbliżeniu


I od razu przeciwnicy: I/7b - Early Lybians


Libijczycy w zbliżeniu. Za nimi obóz z camp followersami.

W trzy wieczory miałem gotowe i zapodstawkowane trzy armie a do tego stworzone pierwsze papierowe tereny. Wyprawa do sklepu tekstylnego i zakup "maty do grania" oraz rzeki. Wykonanie wzgórz itp... W ciągu tygodnia byłem całkowicie gotowy do rozgrywki. Syn miał mnóstwo radości w ustawianiu "żołnierzyków" a my z żoną mogliśmy wieczorem zasiąść do gry w warunkach względnie estetycznych (jeśli chcemy wciągnąć w zabawę swą sympatię odgrywa to niebagatelną rolę). I muszę przyznać, że wyszło to bardzo fajnie. Chętnie zamieszczę tu za jakiś czas zdjęcia i "After Action Reports" z naszych pierwszych rozgrywek. 



No comments:

Post a Comment