Tuesday, September 25, 2018

Warsztat - artyleria 2 Dywizji VIII Korpusu (Hiszpania, wrzesień 1810)

Ciągle nie przyznałem się do tego, że przygotowuję konkretną "rozpiskę" do systemu Bogowie Wojny: Napoleon.

Skład kompletuję wg ordre de bataille z bitwy pod Bussaco 27 września 1810 r. Była to pierwsza poważna porażka marszałka Masseny a jednocześnie debiut "nowej armii" portugalskiej. Dość losowo wybrałem do skompletowania VIII Korpus pod dowództwem Jeana-Andoche Junot'a. Niezbyt to fortunny dowódca (jako jeden z nielicznych we francuskiej tabeli dowódców ma wartość -1) ale za to mam dobrą koncepcję jak zmajstrować reprezentującą go figurkę.



1. Dywizja korpusu to w większości pojedyncze bataliony z różnych pułków i tu mam w zasadzie całą bandę figurek malowanych prawie 20 lat temu - niestety w mundurach wprowadzonych dopiero w 1812 roku. Ale cóż... jako takie "zastępstwo" będą w sam raz. Do tego cały 22. pułk piechoty liniowej.

2. Dywizję modelarsko tworzę najpierw - będą to dwie brygady piechoty.

- pierwsza: 15. pułk piechoty liniowej i 86. pułk piechoty liniowej (po 3 bataliony)
- druga: 65. pułk piechoty liniowej (4 bataliony) i "kombinowany" pułk piechoty lekkiej składający się z dwóch batalionów legionu irlandzkiego i jednego batalionu pułku pruskiego.

Wsparciem dla dywizji jest brygada kawalerii liniowej: po dwa szwadrony z 1., 2., 4., 9., 14. i 26 pułków dragonów.

Do tego 3 baterie artylerii.

Stan na dziś: "makieta" całej pierwszej dywizji bez dowódcy

pułk pruski, w tym dwa bataliony mogące chwilowo udawać bataliony irlandzkie

większość kawalerii (wystarczająca liczba szwadronów ale brak jeszcze 26. pułku)

dowódca 2. Dywizji - gen Solignac 

Do piechoty liniowej zakupione modele (HaT 8095) do lekkiej tylko szaserzy.

W trakcie prac jest artyleria. Trochę eksperymentalnie - w końcu to pierwsza artyleria jaką maluję w życiu. Musze jeszcze nad nimi trochę popracować. Na razie pomalowałem baterię 6-funtówek artylerii pieszej (producent Zvezda) oraz "6-funtówkę" artylerii konnej HaT'a (jest mi potrzebna żeby wystawiać dywizje kawalerii liniowej gdyby jakimś cudem zdarzyło się zagrać z kimś w coś poza głównym projektem). Działo HaT'a zdecydowanie odbiega wielkością i jakością od modelu "teoretycznie tej samej armaty" Zwezdy. Próbowałem je trochę "podrasować" miliputem, ale na niewiele się to zdało. Pewnie też dla tego, ze radośnie się bawiłem zamiast zabrać się za konwersję na poważnie. Do tego muszę zająć się innymi sprawami i na razie moje baterie pozostają w takiej kondycji jak na zdjęciach poniżej:



Armaty można zdejmować (np. ustawiać do pozycji "zaprzodkowane") a armatce HaT'a postanowiłem w związku z tym umożliwić także zaistnienie jako 4-funtówka, co chyba bardziej odpowiada jej rozmiarom. 



Na koniec dodam, że dla wrogów Cesarza szykować będę 2. Dywizję gen. Hilla - sama brytyjska piechota liniowa (kompanii 60th Rifles nie liczymy) i dwie baterie artylerii portugalskiej. Niestety figurki dla Brytyjczyków muszę zdobyć (mam piechotę brytyjską spod Waterloo, która nie będzie pasować na 1810 r z powodu nakryć głowy. Mam też artylerię portugalską). 





No comments:

Post a Comment